خرید و فروش حیوانات خانگی
خرید و فروش حیوانات خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی

کلاغ سفید

آیا دنبال دُم دویدن نشانه ی وجود مشکل است؟

آیا دنبال دُم دویدن نشانه ی وجود مشکل است؟



چرا سگها دنبال دمشان می دوند
این رفتار در سگها هم می تواند کاملاً طبیعی و نرمال باشد هم نشانه ی مشکلات رفتاری جدی، در اینجا بعضی از دلایل آن را مرور می کنیم.
سرگرمی: بعضی از توله ها و سگهای جوان این کار را برای بازی انجام می دهند. بعضی از توله های کوچک ممکن است ابتدا حتی ندانند که آن دم خودشان است. چون سگها بطور ژنتیکی و طبیعی موجوداتی شکارچی هستند نسبت به حرکت به شدت واکنش نشان می دهند. به همین دلیل است که بعضی از سگها اشیاء متحرک و حیوانات کوچک را تعقیب می کنند. برای بعضی از سگها دم یک اسباب بازی چسبیده به بدنشان است. بسیاری از سگها وقتی حوصله شان سر می رود با دمشان بازی می کنند.
مشکلات طبی: ممکن است دلیل سگ تفریح نباشد. ممکن است مشکلی در ناحیه دم دارد و می خواهد آن را گاز بگیرد. اغلب مشکل مربوط به کک، غدد مقعدی یا مشکلات پوستی است. اگر زیاد دنبال دمش می دود دامپزشک باید او را معاینه کند.
مشکلات رفتاری: بعضی از سگها بیش از حد و بطور مداوم دنبال دم خود می دوند و انتهای دم و سایر قسمتهای بدن را گاز می گیرند. علت آن ممکن است اختلال وسواس اجبار باشد که اغلب ناشی از استرس و حالات عصبی به مدت طولانی است.
اصلاح رفتار و یا تجویز دارو می تواند مفید باشد.
بعضی از نژادها بیشتر این کار را دوست دارند مثل Bull Terrier و Shepherd German . رفتار آنها به معنی رنج بردن از OCD نیست.
چه زمانی تعقیب دم مشکل قلمداد می شود؟
اگر سگ شما بطور افراطی دمش را تعقیب می کند و نمی تواند به راحتی دست از اینکار بردارد شما باید مداخله کنید. به پوست دم و اطراف باسنش نگاه کنید. درمان ضد کک را مرتب انجام دهید و ببینید آیا اثری از کک هست. حتی اگر همه چیز به نظر طبیعی است باز هم او را به دامپزشک نشان دهید. اگر مشکل پوستی باشد می توان آن را کنترل کرد. اگر به مشکلات رفتاری یا OCD مظنون هستید راههایی برای پیشگیری وجود دارد. دامپزشک می تواند شما را به یک رفتار شناس حیوانات معرفی کند. دامپزشک یا رفتارشناس ممکن است دارو تجویز کند. مهم این است که این رفتار را نادیده نگیرید چون ممکن است به مرور زمان بدتر شود.
چرا سگها خود را خمیده می کنند؟ (Hump)
چگونه جلوی رفتار خشن سگ را بگیریم؟
بسیاری از سگها عادت به hump دارند. بعضی ها نسبت به سگهای دیگر این طور رفتار می کنند. بعضی از آنها به اشیاء بیجان (مثل وسایل خانه و حیوانات تزئینی بی جان) hump می کنند. و عده ای هم به مردم (خصوصاً پاهایشان).
آیا از این رفتار سگ آشفته می شوید. در جمع این مسئله ناخوشایند است خصوصاً اگر با مردم hump می کنند شاید بخواهد علت این رفتار زشت را بدانید و آن را متوقف کنید.
چرا سگها hump می کنند.
ماهیت این رفتار جنسی است. البته همیشه علت این نیست. این بخشی از رفتار غریزی آنها است. لازم است بدانیم که این رفتار برای سگها حتی ماده ها کاملاً طبیعی است. hump کردن زمانی تبدیل به مشکل رفتاری می شود که سگ نسبت به انسانها hump کند یا بدون ترحم نسبت به سگهای دیگر. چند دلیل برای hump وجود دارد:
تمایل جنسی: سگهایی که عقیم نشده اند به علت اثر هورمونها و جاذبه جنسی hump می کنند. اگر هر دو سگ سالم باشند با هم جفت گیری می کنند و اگر نمی خواهید این اتفاق بیفتد باید آنها را از هم جدا کنید. گاهی یک سگ عقیم نشده در مقابل یک سگ عقیم hump می کند. سگهای ماده هم این کار را می کنند که علت آن می تواند جنسی باشد یا نباشد. وقتی سگ این کار را با افراد یا اشیاء می کند، نوعی خود ارضایی است. عقیم کردن سگ مشکل را کاهش می دهد. اما در سگهایی که قبل از عقیم کردن این کار را انجام می دهند، ممکن است پس از عقیم کردن هم آن را ادامه دهند. دلایل معمول hump کردن عبارتند از:
هیجانات: تحریکات غیرجنسی می تواند باعث hump کردن سگ شود. راههای مختلفی برای تخلیه انرژی وجود دارد. بعضی سگها پارس می کنند، می دوند یا می پرند. بعضی هم hump می کنند. این برای سگها طبیعی است.
بازی: مثل بازی با حلقه یا بازی مثل جنگیدن، hump کردن، عنوان بازی رفتار طبیعی و قابل قبولی برای سگهاست مادامیکه باعث اذیت سایر سگها نشود.
بعضی سگها خم می شوند و به عقب و جلو می روند و کسی هم ناراحت نمی شود. بعضی از سگها این کار را دوست دارند و برای آنها تفریح است.
نکته: بسیاری از افراد می پندارند که hump کردن رفتاری غالب است. به ندرت این طور است. متخصصین رفتار سگ پس از تحقیقات زیاد می گویند که رفتار غالب یک صفت شخصیتی نیست و در مواردی بروز می کند که سگ می خواهد رتبه و موقعیت خود را به منظور دسترسی به منابع مشخص کند. این رتبه بندی از طریق زبان بدن انجام می شود نه تماس مستقیم جسمی.
متوقف کردن hump های ناخواسته
مسلماً شما نمی خواهید سگتان این کار را با مهمان ها انجام دهد. همچنین نمی خواهید این کار منجر به دعوا کردن با سایر سگها شود. حتی hump کردن نسبت به اشیا بسته به اینکه چه شی ای باشد می تواند آسیب زننده باشد. این مسئله از طریق آموزش قابل حل است.
اگر می خواهید hump کردن او را متوقف کنید باید او را حین عمل گرفته و دوباره هدایتش کنید. نامش را صدا بزنید و از کلمات (Off) یا (stop) استفاده کنید. کلمه ی (No) مناسب نیست چون در محاوره زیاد استفاده می شود. کلمه ی (down) می تواند برایش گیج کننده باشد اگر برای دراز کشیدن از (lie down) استفاده می شود. اگر با این کار hump کردن را متوقف کرد به او جایزه بدهید (اسباب بازی یا هر چیزی که دوست دارد). در صورت امکان چیزی را که نسبت به آن hump می کند از دسترس بردارید. اگر نسبت به کسی این کار را می کند، سگ را از اتاق بیرون ببرید. اگر با صحبت نمی توانید توجه او را از hump کردن منحرف کنید برای دور کردنش از این کار از جایزه استفاده کنید.
هر وقت hump کردن را شروع می کند او را از آن کار منصرف کنید. می توانید عادت او را کم کم از بین ببرید. بعضی از سگها به راحتی آن را رها نمی کنند. می توانید از یک مربی حرفه ای کمک بخواهید. شاید لازم باشد بپذیرید که سگ این کار را خواهد کرد و اجتناب از آن ممکن است باعث مشکل شود.







نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.