خرید و فروش حیوانات خانگی
خرید و فروش حیوانات خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی

کلاغ سفید

طرز آب خوردن عجیب سگها و گربه ها

طرز آب خوردن عجیب سگها و گربه ها

 

مقایسه بین سگ و گربه اغلب موضوعات جالبی را پدید می آورد. 
یکی از موضوعات نحوه آب خوردن آنهاست. مردم اغلب فکر می کردند که خب این موضوع ساده ای است و سگ ها و گربه ها با ملاقه ای کردن زبانشان آب و سایر مایعات را به دهانشان وارد می کنند.


بعدها “پدرو رایز” ( Pedro Reis ) و “رومن استاکر” (Roman Stocker ) نشان دادند که نحوه آب خوردن آنها به گونه ای دیگر است.

با استفاده از فیلم برداری با سرعت بالا آنها نشان دادند که گربه ها با استفاده از زبانشان، ستونهایی از آب را بداخل دهان بازشان می کشند، در حالیکه سگها با پاشیدن آب با بالا و سپس بلع مقداری از آن با کمک دهانشان اینکار را می کنند. گربه ها به شیوه بهتری بر جاذبه زمین غلبه می کنند.
ولی اکنون گروهی از دانشگاه هاروارد (   A. W. Crompton   و  Catherine Musinsky ) با استفاده از دوربین پرسرعتی که ساخته اند و عکس برداری با اشعه ایکس از سگها در حال خوردن آب مشخص کردند که سگها هم از همان تکنیک گربه ها استفاده می کنند،  یعنی آنها هم آب را بداخل می کشند.

مقایسه آب خوردن سگ و گربه
اینجا مطلبی را می آورم که پارسال در مورد کارهای Reis و Stocker در مورد گربه ها نوشته بودم:
آب خوردن برای گربه ها در مقایسه با ما یک چالش محسوب می شود. آنها مجبورند آب را از سطح زمین بخورند کاری که حتی با دست هم برای ما مشکل هست طوری که ما مجبور هستیم با گذاشتن دستمان نزدیک دهانمان و مکیدن آب اینکار را بکنیم. ولی یادمان باشد ما دهان بزرگی داریم و می توانیم لبها را طوری قرار دهیم که آبی از کنار آنها نریزد.
خوک و گوسفند و اسب هم این توانایی را دارند ولی گربه و سگ نه. چانه آنها نمی تواند به طرف جلو کشیده شود و بنابراین آنها باید از روش دیگری استفاده کنند ، شلپ شلوپ (lapping ).

 هزاران سال صاحبان گربه نحوه آب خوردن آنها را تماشا می کردند ولی وقتی که رایز و استاکر این موضوع را مطرح کردند آنها بسیار متعجب شدند. رایز می گوید:
“سه سال پیش وقتی در حال تماشای گربه ام (Cutta Cutta ) که آب می خورد بودم متوجه شدم یک مسئله بیومکانیکی جالبی در آن هست.”
این حرکت بدون تصویربرداری با حرکت آهسته بخوبی دیده نمی شود. حرکت آهسته نشان داد که زبان گربه هم مثل سگها عمل می کند ولی نامحسوستر است.
روش آب خوردن گربه با زبان

گربه فقط از نوک زبانش که آنرا به جلو تا می کند استفاده می کند طوری که زیر قسمت تا شده به سطح آب می چسبد ولی زیر سطح آب نمی رود. حالا گربه زبانش را به همراه ستون آبی که به آن چسبیده بالا می کشد و درست قبل از اینکه این ستون آب بریزد دهانش را می بندد و آن ستون آب را در دهانش بدام می اندازد و سیکل مجددا تکرار می شود.

این پدیده نبرد بین دو نیرو است. نیروی اول اینرسی ( تمایل ستون آب برای ادامه حرکت اش ) و نیروی دیگر که در مقابل آن است: جاذبه  که می خواهد آب را بطرف ظرف برگرداند . گربه از نیروی اینرسی در حدی که بتواند ستون آب را با دهانش بگیرد استفاده می کند.

کرامپتون  (Crompton ) درباره نتیجه گیری رایز و استاکر دیرباور بود چون این پدیده شلپ شلوپ را روی اپوسوم های امریکایی مطالعه کرده بود ولی کلا عقیده داشت که این در مورد سگها متفاوت است و سگها احتمالا از زبانشان بصورت قاشق استفاده می کنند. ولی کرامپتون می خواست بداند که حالا که آب وارد دهان شد چطور بلعیده می شود.
او عقیده داشت که سگها با حرکت دادن سرشان به سمت جلو باعث می شوند که آب به ته زبانشان برسد و با زبانشان آنرا  برخلاف جاذبه زمین  به ته دهان حرکت می دهند. روشی سختی که سگ بخاطر اینکه چانه ندارد باید آنرا انجام دهد.


نحوه آب خوردن گربه و سگ

حالا سگها و گربه ها که فرم جمجمه و دهان مشابه ای دارند چرا باید به روش متفاوتی آب بخورند؟
در ویدئو های با سرعت بالا از سگهای درحال آب خوردن ( با وضوح بسیار بالاتر از آنچه که  Reis و  Stocker گرفته بودند، نشان داده شد که سگها واقعا مقداری آب را به سطح زیرین زبانشان می چسبانند و آنرا به طرف دهان بالا می آورند ولی در حقیقت اکثر این آب وقتی زبان بالا آورده می شود، دوباره میریزد. خب اگر هم زبان سگها یک قاشق باشد، قاشق خیلی خوبی نیست! خوشبختانه به نوک زبان هم مقداری آب می چسبد که قبل از اینکه پایین بریزد سگ دهانش را به دور آن می بندد کاری که گربه ها دقیقا آنرا انجام می دهند.


دیدن زبان یگ در حال آب خوردن

Crompton و Musinsky هم با اشعه ایکس فیلمهایی گرفتند تا مشخص کنند واقعا چه چیزی در دهان حیوان اتفاق می افتد. زبان ، آب را در جهت مخالف سقف دهان فشار می دهد و آنرا حتی وقتی که نوک زبان برای نوبت بعدی برداشت آب خارج می شود نگه می دارد. وقتی زبان نوبت بعدی آب را بطرف بالا می آورد همزمان  این آب توسط زبان به عقب رانده می شود و حتی مقداری از آن  نیز بلعیده می شود. در گربه ها هم همین اتفاق می افتد. زبان هر دو حیوان در هر حرکت دو عمل را با هم انجام می دهد : مقداری آب جدید را به دهان وارد کرده و آب قیلی را به داخل حلق فشار می دهد.
روش آب خوردن شیر ها
بنابراین گربه ها و سگها به یک روش آب می خورند. تقاوت اینست که گربه ها اینکار را ظریفتر و تمیزتر انجام می دهند. سگها زبانشان را عمیقتر وارد آب می کنند و هنگام برداشتن آب ، مقدار بیشتری را به اطراف می پاشند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.